Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wednesday 18 April 2012

BEBERAPA TIPS UNTUK BERJAYA DALAM PENYUSUAN

1) Cubalah beberapa posisi penyusuan sehingga anda mendapat posisi yang sesuai dan selesa. Biasanya, posisi 'cross cradle' atau 'football hold' lebih mudah dan membantu.

2) Jika bayi selesa dengan posisinya, cuba lekapkannya ke payudara selama lebih kurang 10minit. Jika bayi resah atau marah, kurangkan tempoh waktu itu. Jangan sesekali memaksa, bimbang dia akan menolak sama sekali.

3) Jangan meneruskan sesi penyususan sekiranya bayi atau anda berada dalam keadaan kecewa, marah atau menangis. Berhenti dan tenangkan diri anda atau bayi sebelum mencuba sekali lagi. Dakaplah bayi anda untuk menenangkannya. Berikan bayi kepada bapa atau orang lain jika anda sendiri yang perlu ditenangkan.

4) Ketika bayi sedang menyusu badan, lakukan breast compression supaya aliran susu lebih laju dan memudahkan bayi mendapat lebih banyak susu. Ini sangat penting terutamanya jika bayi anda tidak melekap dengan betul atau tidak menghisap dengan efektif.

5) Jika bayi langsung tidak mahu menyusu badan ataupun menyusu dengan tidak efektif (contohnya: hisap tiga kali pastu berhenti), anda dinasihatkan untuk mengepam supaya mendapat rangsangan selain mengekalkan penghasilan susu.

6) Dapatkan bantuan seorang pakar laktasi atau kaunselor supaya dia dapat membimbing anda dengan betul.

*Lalui saat-saat manis anda dengan baby sepanjang tempoh breastfeed...Nanti bila dah berhenti, pasti anda akan merinduinya.....*

No comments:

Post a Comment